Cada vegada és més difícil per a les empreses diferenciar-se al mercat, ja que la qualitat i els costos dels productes són similars. Alguna cosa podem fer nosaltres des del servei al client: abans, durant i després de la venda o servei, però en realitat, la clau dels negocis és al Branding : a la Marca, és a dir, al poder de la Marca com a element diferenciador dels nostres productes o serveis.
Si comparem l’empresa amb l’ésser humà, d’una manera senzilla, diríem: jo em dic Raquel Revenga, la meva marca és el meu propi nom, com em coneixen i em diuen els meus amics, família, clients, etc, però el nom de cadascú porta intrínsec un significat, una personalitat, uns valors, que defineixen aquesta persona per com és, per allò que ens transmet, per la confiança que ens dóna.
El mateix passa amb les empreses, la seva marca comercial no només és un nom, sinó que ha de portar incorporats tota una sèrie de valors que són molt difícils de retenir a la ment del consumidor però que quan s’aconsegueix, el client serà fidel a aquesta marca.
La marca és allò que ens defineix i que és molt més que el màrqueting o els logotips. Té a veure amb la passió, amb la història que vulguem explicar, amb la causa que motiva la nostra empresa, amb la personalitat i la filosofia de la nostra empresa. En un món com el que ens trobem actualment, influenciat per les noves tecnologies, aquells que tinguin la capacitat de transmetre emocions a través de les marques són els que tenen garantit el futur del seu negoci a llarg termini.
Hi ha grans marques de restauració que ja no ens estan venent productes només, ens estan venent emocions, experiències i una forma de vida diferent. Marques com Mc Donalds, Starbucks, Coca-Cola, … ja no comprem hamburgueses, perquè segur que trobarem molts altres llocs on menjar millors hamburgueses, comprem oci, passar una tarda amb els nens, el happy meal, …A vegades ens hem preguntat: com pot ser que nens de 3 anys ja demanin als pares anar a Mc DOnalds?, perquè l’empresa ha sabut treballar molt bé la marca en el segment de nens. Les cafeteries Starbucks són un altre gran exemple de com crear una marca forta i líder. Han passat de ser una cafeteria convencional a ser tota una icona social, un punt de trobada chic a la ciutat, un lloc on poder treballar connectat a Internet mentre degustes un cafè, tenen uns preus alts, però a tothom li encanta. La seva gamma de productes és reduïda però saps sempre què trobaràs, com t’ho prens, i què experimentaràs mentre ho prens.
No cal ser una multinacional per crear una marca coneguda, també podem fer-ho a nivell local, intentar que el nom de la nostra empresa, negoci o producte digui alguna cosa més, que tingui darrere si tot un rerefons més enllà del producte i el servei a sí, un valor afegit que encara que sigui intangible els nostres clients ens prefereixin a nosaltres pels motius que siguin abans que a un altre. Devem ser, això sí, sempre coherents amb allò que fem, i ens ajudarà a crear marca més enllà d’un simple nom.